Jawapan untuk makan pakai TANGAN!!


Setiap bangsa di dunia ini punya budaya tersendiri.. Oleh sebab makan itu satu perkara yang wajib dalam hidup, cara makan juga merupakan satu budaya. Masing-masing bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana mereka makan. Misalnya orang Cina menggunakan kayu (chopstick) dan orang Barat pula menggunakan sudu dan garfu. Tentu ada sebab yang rasional kenapa mereka amalkan cara itu.

Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ? Soalan ini dijawab dengan mudah di akhir abad ke 19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam bukunya 'Chersonese – The Guilding Off' oleh Emilly Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut. Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya... ......... !

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu wanita tersebut lantas bertanya: 'Kenapa anda makan dengan tangan ? Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?'

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain. Katanya:

'Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab:

Pertama: Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri
yang membasuhnya – bukan orang lain. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh
orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya
seorang saja yang menggunakannya – tidak pernah dipinjam oleh orang
lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya


Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam
longkang.... ......... !!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut........

Posted on 9:01 PM by Khairil Khamis and filed under | 7 Comments »

HEBAT !! 1.2.3.4.5.6.7.8.9...


kawan2...

tunggu waktu ini

12:34:56 PM pada 07.08.09

masa dan tarikh akan jadi

123456789!!!

benda ni sekali seumur hidup dalam hidup korang!!!


Posted on 12:04 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

UUM sah tiada pelajar dijangkiti


ALOR STAR: Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok semalam mengesahkan tiada pelajarnya dijangkiti Influenza A (H1N1) tetapi tetap menghentikan kuliah selama seminggu mulai kelmarin sebagai langkah berjaga-jaga

Kelmarin, UUM menangguhkan kuliah di semua fakulti selepas beberapa pelajar demam, batuk dan selesema.

Bagaimanapun, Jabatan Kesihatan negeri mengesahkan tiada pelajar UUM dijangkiti H1N1 tetapi hanya penyakit seperti influenza (ILI) yang mempunyai tanda H1N1.

Sementara itu, Universiti Malaysia Perlis (Unimap) tidak bercadang menangguh kuliah serta menutup semua operasi kampusnya berikutan kes pertama H1N1 dikesan di Perlis membabitkan empat pelajarnya, kelmarin.

sumber: harian metro 28.07.2009
Posted on 11:13 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

marah aku mula datang!


dengan tajuk yang aku bagi kat atas...
dapat aku simpulkan memang aku mula nak naik marah!!
aku ngah kumpul kemarahan aku sekarang!
kau tunggu aku maki kau!!
kau tunggu!!
aku dah terasa ego aku dicabar..
setelah ego aku dibawah sifar sebelum ni untuk kau!!

MEMANG AKU AKAN MAKI KAU!

Posted on 9:48 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

suara


alamak!! terpikat la weh dengan suara die!
i'm melted with that voice!
hahaha....
Posted on 9:23 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Makbulkan Ya Tuhanku!


Ya Allah
Seandainya telah Engkau catatkan
Dia milikku tercipta buatku
satukanlah hatinya dengan hatiku
titipkanlah kebahagian antara kami agar kemesraan itu abadi

Ya Allah Ya Tuhanku Yang Mengasihi
seiringkanlah kami melayari hidup ini
ke tepian sejahtera dan abadi

tetapi Ya Allah
seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku
bawalah ia jauh dari pandanganku
luputkanlah ia dari ingatanku
dan peliharalah aku dari kekecewaan

Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Mengerti
berikanlah aku kekuatan
melontar bayangannya jauh ke dada langit
hilang bersama senja nan merah
agarku bisa bahagia
walaupun tanpa bersama dengannya

AMIN
Posted on 5:50 AM by Khairil Khamis and filed under | 4 Comments »

Bacalah....


bacalah....
fahamkan setiap inci perkataan...
supaya kau tahu apa aku maksudkan..
supaya kau ingat...
supaya kau tahu apa isi hati aku!
Posted on 11:10 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

UUM....H1N1....


baru petang tadi mendapat tahu....
UUM dikehendaki menutup "premis"nya selama Seminggu...
kerana virus H1N1
( BABI PUNYE BABI...KRN SELESEMA KO ORG TAK DAPAT BLAJAR..HAHA..)
seronok la korg iye??!! hahaha

kepada semua pelajar UUM..

aku ucapkan selamat bercuti...
pastikan virus H1N1 tidak merebak ke tempat asal anda pulak!!
pastikan anda tahu langkah2 pencegahan H1N1...



Posted on 11:56 PM by Khairil Khamis and filed under | 12 Comments »

Farewell to Yasmin Ahmad


(July 1, 1958 - July 25, 2009)
AL-FATIHAH


"From Him we comes and from Him we return"
Posted on 10:30 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Untuk Dia


Kehadiran membawa seribu erti
Terasa bagaikan suatu mimpi
Indah mahligai yang kita bina
Impian kini terlaksana sudah

Tiada ku terlintas akan terjadi

Kita kan terpisah jua akhirnya
Sejenak ku terfikir segala
Oh keindahan bersamamu

Kembalilah kasih kepada diriku
Hidupku sepi tanpa kehadiranmu
Dengar rayuanku jeritan batinku
Masih dahagakan kemesraanmu
Hanya kau yang ku cinta tiada kedua
Usah biar ku menderita

Setelah kau pergi tiada kembali
Pilunya tak dapat ku menggambarkan
Abadi kasihku yang amat suci
Biarku yang dalam kegelapan

Dengarlah dendangan laguku untukmu
Suara hati lambang suci murni
Berat saatku dilamun rindu
Setelah lama dikau pergi oh...
Kasihku... oh...

Kembalilah kasih kepada diriku
Hidupku sepi tanpa kehadiranmu
Dengar rayuanku jeritan batinku
Masih dahagakan kemesraanmu
Hanya kau yang ku cinta tiada kedua
Usah biar ku menderita

Setelah kau pergi tiada kembali
Pilunya tak dapat ku menggambarkan
Abadi kasihku yang amat suci
Biarku yang dalam kegelapan
Kasihku... oh...


Posted on 3:04 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Khairil & Januari


* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.

* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi

Posted on 12:41 AM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Jin Lagi Baik Daripada Manusia???


Tergerak hati untuk menambah entri..
walaupun sedang bertugas...

aku di datangi pelanggan warga emas...
untuk akses PC dan internet..
untuk menaip kerjanya..
dalam kerjanya itu..
aku terlihat..
satu ungkapan ayatnya....

"....SEJAHAT-JAHAT MANUSIA adalah SEBAIK-BAIK JIN....."

aku sudah tau maksud ungkapan itu....

FIKIRKAN!!!


Posted on 1:18 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Cari Apa?


mate sgt berat untuk aku angkat...
jam dah kol 2am...
tapi napa aku malas nak tdo???
padahal esok awl2 pagi mcm besa kene bangun....
nak pergi kerja...
jangan esok macam semalam....
bangun2 dah pukul 745am...
padahal masuk kerja pukul 800am!!!
nasib baik cuaca kurang baik...
boleh jadikan alasan...
kalu tak confirm kene bedal!
apa yang aku fikirkan sekarang ni??
ternyata apa yang berlaku semalam masih segar...
aduhai....
rupa2nya aku baru jumpa Tuhan hari ini baru 4 kali....
Tuhan....MAKBULKAN!

Posted on 1:51 AM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Allah Sayang kita



"Ilham, Jika doamu di makbulkan tandanya ALLAH menyayangi dirimu,jika lambat dimakbulkan tndanya ALLAH ingin mengujimu. dan jika doamu tak dimakbulkan,ALLAH merancang yang terbaik untukmu....."


-Sharifah Norfaraziha Engku Hussien-
Posted on 8:31 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Doa Jarang Dimakbulkan oleh Dia



"Allah jarang makbulkan doa hambanya... tapi dalam masa yg sama Allah memberikan yg terbaik untuk hamba-Nya....."

-Nadia Tamazi-




Posted on 8:22 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Tuhan, Makbulkan!


"Allah, makbulkanlah doa hambaMu ini. Sesungguhnya kemakbulan doa yang aku minta itu ada sebaik-baik nikmat yang aku inginkan dariMU...AMIN...."

Posted on 1:30 AM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Teruskan Hidup



"Teruskanlah hidup dan yakinilah di sebalik seribu orang yg membangkitkan masalah kpd kita, ada sejuta lagi manusia yg sanggup membantu kita..."




Posted on 12:07 AM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Nama aku



Khairilham
Khamis + Hamidah=Khairilham
Khairil + Ilham = Khairilham

Khairil = baik
Ilham = inspirasi

khairilham = inspirasi yang baik

Posted on 6:18 PM by Khairil Khamis and filed under | 2 Comments »

Jujur...Tindas...

"kalau kita terlampau jujur kita akan DITINDAS..."


-Nurul Ain Abu Zarim-




Posted on 3:34 PM by Khairil Khamis and filed under | 2 Comments »

THE DAY!



hari ini 21 Julai 2009

4 bulan lalu aku lamar kau jadi kekasih aku...
dan kau terima itu...

tapi...

pada tarikh ini, kau pergi mana?


Posted on 1:19 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Biarkan



"biarkan aku luahkan apa yang aku rasa kat dalam blog aku ni..tak nak jadi hipokrit dan bohong pada diri sendiri...."

-khairil khamis-



Posted on 11:56 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Jangan Mengharap Balasan



"jika kita mencintai@suka kat seseorang, jangan mengharapkan balasan untuk perasaan itu..."


-Zalikha Ibrahim-


Posted on 11:39 PM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Love is not Movie...




".....do not say you love somebody and then change your mind.
Love is not like picking what movie you want to watch....."



Posted on 1:48 PM by Khairil Khamis and filed under | 2 Comments »

KENANGAN -episod 4-

Mungkin ini memang jalan takdirku
Mengagumi tanpa di cintai
Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
Dengan hidupmu, dengan hidupmu

Telah lama kupendam perasaan itu
Menunggu hatimu menyambut diriku
Tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah
Bahagia untukku
Bahagia untukku

Ku ingin kau tahu
Diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu
Hingga ujung waktuku

Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya
Dan izinkan aku memeluk dirimu kali ini saja
Tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
Dan biarkan rasa ini
Bahagia untuk sekejap saja

Posted on 9:57 AM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Salam Israk Mikraj


Keterangan : Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad
SAW sewaktu Israk Mikraj sampai kini masih tetap terapung di udara. Pada
saat Nabi Muhammad hendak Mikraj batu tersebut nak ikut bersama, tetapi
Nabi SAW menghentakkan kakinya pada batu tersebut, maksudnya agar batu
tersebut tidak dibenarkan ikut.
Kisah Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tersebut yang
berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AL
AQSA di Yarusalem (Baitulmuqadis).

Sampai sekarang masjid “dome of rock” ditutup untuk umum, dan Yahudi
telah membuat masjid lain iaitu Al Sakhra tak jauh disebelahnya
dengan kubah “emas” ( yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan ke
seluruh dunia dimana2 ) dan disebut sebagai Al Aqsa, untuk mengelabui
ummat Islam dimana masjid Al Aqsa yang sebenarnya, yang Nabi Muhammad
SAW pernah sebutkan Al Aqsa sebagai “masjid kubah biru”.
Sekarang ini masjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israel
dan merancang untuk dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadah
mereka kerana bersebelahan dengan tembok ratapan bangsa Yahudi.

Posted on 12:41 AM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »

Kawan..........



kawan...
Korang sedang apa skang ni??

kawan...
ko tau kan aku rindu korang??

kawan...
korang tau kan sedih bile aku tak disamping korang..

kawan....
korang tau kan aku perlukan korang sekarang..
tapi korang jauh dari aku....
datang la teman aku...
walaupun aku tau korang sentiasa sibuk dengan hal korang...

kawan...
korang tau kan aku ingat jasa korang??
jaga aku bile demam....
bagi aku air kelapa...supaya cepat baik..
urut perot aku sampai cirit birit...
macam2 lagi...

kawan...
betol ckp korang...
kwn dtg ble aku sush...
"kwn la yg dpt tolong kau ble kesempitan..."

kawan...
walaupun aku jauh dari korang..
ingat...ak sentiase ingt korang...

kawan..
walaupun korang jauh...
ak berharap korang jaga diri...

kawan....
AKU PASTI AKAN JUMPA KORANG LAGI.....


Posted on 11:29 PM by Khairil Khamis and filed under | 2 Comments »

KENANGAN -episod 3-

".......ku berjalan terus tanpa henti
dan dia pun kini telah pergi
ku berdoa di tengah
indahnya dunia
ku berdoa untuk dia yang kurindukan

memohon untuk tetap tinggal
dan jangan engkau pergi lagi
berselimut di tengah dingin dunia
berselimut dengan dia yang kurindukan

would it be nice to hold you ..
would it be nice to take you home..
would it be nice to kiss you..

memohon untuk tetap tinggal
dan jangan engkau pergi lagi
bernyanyilah na na na na na
bernyanyilah untuk dia yang kurindukan

would it be nice to hold you ..
would it be nice to take you home ..
would it be nice to kiss you..

jangan pernah lupakan aku
jangan hilangkan diriku
jangan pernah lupakan aku
jangan hilangkan diriku
jangan pernah lupakan aku
jangan pergi dari aku................"
Posted on 7:21 PM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

Too Soon....

wahai ku cinta...dengar la kiasan ini....

"Jangan tinggalkan org yg kita sayang, utk org yg kita suka..Kerana, org yg kita suka, akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka sayang..Jangan cuba dapatkan apa yg kita sayang, tapi sayangilah apa yang kita ada..."

tapi..ko telah pergi selamanya....
Posted on 3:46 AM by Khairil Khamis and filed under | 9 Comments »

KENANGAN -episod 2-

di sini aku masih sendiri
merenungi hari-hari sepi
aku tanpamu, masih tanpamu

bila esok hari datang lagi
ku coba hadapi semua ini
meski tanpamu oooh meski tanpamu

bila aku dapat bintang yang berpijar
mentari yang tenang bersamaku disini
ku dapat tertawa menangis merenung
di tempat ini aku bertahan

suara dengarkanlah aku
apa kabarnya pujaan hatiku
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku
apakah aku slalu dihatinya
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

kalau ku masih tetap disini
ku lewati semua yang terjadi
aku menunggumu, aku menunggu

suara dengarkanlah aku
apa kabarnya pujaan hatiku
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku
apakah aku ada dihatinya
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

Posted on 3:56 AM by Khairil Khamis and filed under | 1 Comments »

KENANGAN -episod 1-

Seberapa salahkah diriku
Hingga kau sakiti aku begitu menusukku
Inikah caramu membalas
Aku yang selalu ada saat kau terluka
Seberapa hinanya diriku
Hingga kau ludahi semua yang ku beri untukmu
Tak ada satu pun perasaan yang mampu membuatku begitu terluka

Namun ku terlanjur mencintai dirimu
Terlambat bagiku pergi darimu
Bagiku terlalu indah perasaan itu
Tak mudah untukku menjauh darimu

Telah ku coba segala cara
‘Tuk bahagiakan kamu
Merebut hatimu
Namun tak semudah yang ku bayangkan
Bila kau tak inginkan ku ’tuk di sisimu

Tak pernah kurasakan sebelumnya
Menginginkan dirinya hingga ku tak kuasa
Meyakini hatiku bahwa ku mampu berlalu

Namun ku terlanjur mencintai dirimu
Terlambat bagiku pergi darimu
Bagiku terlalu indah perasaan itu
Tak mudah untukku menjauh darimu

Namun ku terlanjur mencintai dirimu
Terlambat bagiku pergi darimu
Bagiku terlalu indah perasaan itu
Tak mudah untukku menjauh darimu
Posted on 3:46 AM by Khairil Khamis and filed under | 0 Comments »